Mina tankar inför det nya året
2025 är året då marknadsföringen ställs inför nya krav och möjligheter. Tekniken går i rasande takt framåt, och behovet av att skapa meningsfulla kopplingar med målgruppen är större än någonsin.
AI – Vän eller fiende?
Jag ser inte AI som en konkurrent eller ett hot, utan mer som ett nyttigt verktyg. Nyckeln ligger i att ställa rätt frågor, finslipa och justera resultaten med en personlig touch. AI är bra på att simulera känsla, men det är den personliga touchen som gör kommunikationen genuin.
Personalisering vs integritet
Personalisering har länge varit i fokus, samtidigt som frågor om integritet växer. Många, särskilt yngre, är måna om att minimera sina digitala spår. En växande grupp i världen väljer bort sociala medier helt, och vissa begränsar till och med sin smartphoneanvändning. För att nå dessa krävs träffsäker information som respekterar deras integritet och erbjuder tydliga, lättillgängliga alternativ – men samtidigt vill vi samla in data, personalisera – vilket gör det hela till en svår balansgång.
Storytelling
Storytelling har också varit i fokus ett bra tag och konsumenterna fortsätter att vilja ha historier som berör. Generisk kommunikation, envägskommunikation, har varit på väg utför en bra tid nu. Det gäller att skapa content som resonerar med målgruppens känslor, värderingar och möter just deras behov. Storytelling bygger inte bara varumärken – det bygger relationer.
Automatisering
Automatisering kan effektivisera allt från e-postkampanjer till content marketing. Kommunikation som skickas ut efter vissa parametrar och inställningar, men för att automationen ska fungera måste vi börja med en noggrann analys av datan. Detta är avgörande för att kunna optimera parametrarna och säkerställa att rätt budskap når rätt målgrupp.
Lär känna din målgrupp
Var noga med att inte blanda ihop din önskade målgrupp med din reella.
”För att skapa en bra framtid måste du lära dig av historiens misstag.”
Att hålla koll på statistiken och att tyda den på rätt sätt är A och O! Enligt en rapport från Segment blir 44 procent av konsumenterna mer benägna att bli återkommande kunder efter en personaliserad shoppingupplevelse. [Källa: https://learn.segment.com/state-of-personalization-2021/?_gl=1*qp7m1z*_ga*MTA1NDYxMzEyMC4xNzM2MjU1NzUx*_ga_3JKYB4GBBY*MTczNjI1NTc1MC4xLjAuMTczNjI1NTc1MC4wLjAuMA.. / 2025-01-07]
Omvärldsbevakning
Att vara lyhörd för omvärlden är avgörande. Trender förändras snabbt. Exempelvis lämnar allt fler användare X (tidigare Twitter) p.g.a. Elon Musks politiska ställningstaganden och affärsval på sistone, och söker sig till plattformar som till exempel Bluesky. Att förstå bland annat den här typen av skiften hjälper ditt företag att ligga steget före.
Video fortsätter att regera
Videoinnehåll fortsätter locka allt fler, men inga långkörare utan korta snuttar och gärna mer personligt (det behöver t.ex inte vara proffskameror). Video ger större interaktion. T.ex. har Meta (Facebook, Messenger, Instagram) tagit fram verktyg som gör det mycket enkelt att editera filmer genom att man enkelt kan blanda stillbilder med filmsnuttar och musik.
Framtidens marknadsföring
Marknadsföring handlar om balans. Inte bara rätt kommunikation till olika målgrupper, utan även olika tonalitet beroende på medieval. Teknik som AI och automation effektiviserar, men det mänskliga perspektivet är avgörande. Med datadrivna insikter, kreativ storytelling, rätt verktyg och crossmedia marketing – fast anpassad kommunikation till de olika medierna – kan vi skapa kommunikation som inte bara når ut – utan också berör.
2025 är här. Är du redo?