Ge folket det de vill ha

Det är ju självklart, säger den vana marknadsföraren. Vikten av att skapa en bra kundresa är obestridlig, och då menar jag inte bara själva köptillfället online utan även att ge kunden det den verkligen vill ha (helst innan de själva vet om att de vill ha det också). Men det är en sak att säga det och en annan att verkligen göra det – det har historien visat och nu ser vi det igen.

Google har förstått – så klart! De har ju trots allt ”first hand information” om vad folk googlar på. Till exempel, efter att folk har bokat en flygresa blir ett nästa steg för många att även leta hotell, och i många fall även söka flygplatstransfer eller hyrbil. Självklart! Så då tänkte de smarta utvecklarna på Google: varför inte göra det lite lättare för folk genom att tillgängliggöra bokning direkt via Google, i själva sökresultatet. Det sparar klick för användarna och Google får ännu mer affärer.

Apple och Spotify är också exempel på företag som verkligen lyssnade på vad folk ville ha. När de stora majorbolagen (typ Sony, Warner med flera) sa nej till MP3-spelare – de ville inte främja den olagliga nedladdningen av musik – så sa Apple ”självklart” och blev superframgångsrika med sina MP3-spelare. Folket ville ha mediaspelare till sina MP3-filer och Apple gav dem vad de ville ha.

Men innan Spotify krattades manegen av piratsajter som som Pirate Bay, Napster och liknande, som var bland de första att verkligen förstå vad det var folk ville ha – i musikväg vill säga. Jag är övertygad om att många gärna hade betalat för en bra, fungerande nedladdningstjänst för musik om någon bara hade erbjudit ett välfungerande alternativ. Men de betaltjänster av musik som dök upp och desperat försökte kamma in lite vinster på den upphovsrättsskyddade musiken krånglade till det alldeles förskräckligt genom att bland annat låsa filerna för kopiering så att det blev problematiskt när man köpte en ny MP3-spelare eller mobil/dator.

Så kom Spotify. Medan skivbolagen först tvärt sa nej till alla typer av streamingtjänster, livrädda för att förlora marknadsandelar, erbjöd Spotify en streamingtjänst där du kan logga in från vilken enhet som helst, från vilken plats som helst, och lyssna på vilken musik du vill utan begränsningar vad gäller hårddiskutrymme etc.

Spotify var dock inte först med idén, men de kom i en tid när skivbolagen inte hade något att förlora. För några år sedan hörde jag ett ”Sommar i P1” med IT-entreprenören Niklas Zennström (som bl.a var med om att skapa Skype) som långt innan hade samma idé som Spotify, men var de stora majorbolagen inte alls redo vilket resulterade i ett antal stämningar. Mycket intressant lyssning på: https://sverigesradio.se/artikel/5598100 (från: 2013-07-23)

Spotify blev ju, som vi alla vet, en succé, även om de fick kämpa enormt (och betala stora arvoden) till skivbolagen. De är också ett exempel på att folk är villiga att betala bara de slipper strul! Men det tog ett tag innan framgångssagan blev verklighet. Till en början visade det sig att fler fortfarande hellre lyssnade på till exempel bilradion än Spotify. Varför? Jo, med all denna tillgängliga musik visste folk inte vad de ville lyssna på. De var vana vid musik vald av radiokanalerna eller skiv-/CD-serier som till exempel ”Absolute Music”, ”Absolute Dance” etc. Då uppfanns spellistorna, som musikbranschen formligen slåss om att hamna på idag! Netflix är en annan leverantör som har haft öronen med sig, liksom HBO och Storytel. Finns ännu fler, som jag inte kommer på just nu.

MEN –  nu börjar det bli krångligt igen! Alla dessa olika plattformar för musik, böcker, film, tv-serier etc., alla olika betalningslösningar, appar, URL:er, inloggningsuppgifter att hålla reda på. Och nu låser vissa av dem även tillgängligheten till IP-adresser för att förhindra att man delar inlogg. Så då blir det alltså struligare igen, som när man har en andra bostad, sommarstuga, är på resande fot etc.

Jag förstår, det handlar om upphovsrätt. Det handlade om upphovsrätt närföretag som Spotify och Netflix startade också, men har vi inte lärt oss av vad som hände med skivbranschen när de tackade nej till lösningar folk ville ha?

”De som gapar efter för mycket, förlorar ofta hela stycket.”

Det är helt enkelt så att gemene man, folk som du och jag, har alldeles för fullt upp med att få ihop våra livspussel för att hinna med en massa krångel. Och när ”gratisalternativen” (piratsajterna, vill säga) blir enklare att använda än betaltjänsterna då blir även utgången självklar! Så hallå alla ägare av upphovsrättsskyddat material, vill ni fortsätta tjäna pengar så ge folket vad de vill ha! Och vad vill de ha? Jo, en tjänst för allt; ett inlogg – en lösning för hela familjen som fungerar oavsett om man är hemma, i sommarstugan, utomlands, i bilen, på stranden, på promenaden, på hotellet – och här ska ALLT finnas; musik, poddar, filmer, tv-serier och böcker.

Spotify har redan börjat förstå detta och erbjuder både poddar och en tjänst för streamade böcker, men det är fortfarande en lång väg kvar att gå. Kanske krävs det några sammanslagningar eller samarbeten mellan de redan större aktörerna. Jag sitter tyvärr inte på svaret, då hade jag varit långt rikare och mer framgångsrik än jag är idag. 🙂 Och säkert sitter det redan flera enormt kloka utvecklare, redan fullständigt medvetna om allt detta och gnuggar sina geniknölar för att komma på smarta lösningar. Det handlar om upphovsrätter, men framför allt – kan jag inte låta bli att tänka lite cyniskt – handlar det om ”mellanhändernas” stora skräck att förlora det de redan har (såsom skivbolag, TV-/filmbolag och bokförlag). De klamrar sig fast för glatta livet vid de lösningar de redan har av skräck för att förlora sina procentandelar till någon annan.

Men det är här allt kommer att gå galet igen – om man inte hoppar på tåget i tid. Tåget mot att ge folk det de vill ha, även om det innebär förändringar som maktskiften och rotation på marknadsandelarna. Hoppar man inte på tåget i tid blir man kvar på stationen och helt utan när någon annan tar platsen i den framåtrusande vagnen!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *